Mylnie twierdzi się, że rozwój nowych technologii sprawi, że zawód logistyka będzie niepotrzebny. Cały czas będą potrzebne ludzkie umiejętności, aby przeprowadzać wszystkie procesy logistyczne. Komputery w tej chwili jeszcze nie są w stanie wykonać każdej pracy należącej obecnie do człowieka. O ile w niektórych fabrykach zapotrzebowanie na materiał ludzki spadło, o tyle w innych dziedzinach niekoniecznie da się wszystko zautomatyzować.
Praca wykonywana przez ludzi może doprowadzić do powstania niedokładności, których klient końcowy nie jest w stanie zaakceptować. Pracownik to człowiek, który niekoniecznie potrafi powtórzyć każdy proces dokładnie tak, jak maszyna. Rozbieżności w jakości produktu mogą być znaczne jeżeli produkt wykonany jest w całości przez człowieka.
Badając efekt automatyzacji w logistyce, należy zwrócić uwagę na rosnącą autonomiczność pojazdów. Transport daleki jeszcze nie jest gotowy na w pełni zautomatyzowane procesy logistyczne. Nadal będą niezbędne ludzkie umiejętności, które przyczyniają się do ostatecznego powodzenia przedsięwzięcia. Jeżeli chodzi o autonomiczne samochody ciężarowe to na tą chwilę nadal niezbędny jest człowiek za kierownicą. Być może jego rola będzie coraz mniejsza w całym procesie przewozu ale nadal konieczny będzie nadzór nad samoprowadzącym się pojazdem.
Jeżeli chodzi o transport lokalny, to tutaj już automatyzacja ma więcej pola do popisu. Znamy przypadki firm, które w transporcie bliskim korzystają z infrastruktury wspomagające przewóz materiałów i produktów. Rozbudowa takiej infrastruktury będzie postępować i może dojść do sytuacji, że transport bliski będzie w całości oparty na autonomicznych rozwiązaniach.
Logistyka obejmuje również składowanie produktów. Nowoczesne magazyny wyznaczają trendy na rynku. W pełni skomputeryzowane hale, do których nadzoru potrzebne jest zaledwie kilka osób i niekoniecznie muszą znajdować się w hali magazynowej. Roboty na magazynie to powoli norma a w takim przypadku konieczna jest dokładność. Jeżeli transport produktów wartych setki tysięcy złotych lub nawet miliony możemy wspomóc automatyką, zapewne to zrobimy. Pomyłki to rzecz ludzka, więc robot zawsze będzie dokładniejszy i często sprawniejszy w działaniu.
Automatyzacja wspomaga również procesy związane z obsługą klienta. W tej chwili możemy ten proces oprzeć o uczący się algorytm, który z biegiem czasu zastąpi osoby odpowiedzialne za kontakt z klientem. Dzięki temu jesteśmy w stanie niższym kosztem obsłużyć ogromną liczbę potencjalnych klientów. W tej chwili boty w oparciu o sztuczną inteligencję są w stanie prowadzić dialog z klientem i rozwiązywać jego problemy.
Procesy logistyczne to nasza codzienność. Usprawnienie logistyki w firmie jest niezbędne, często do samego utrzymania przedsiębiorstwa na rynku.
TranLogistic 2019